Summering/reflektioner av Skolforum 2012
Kort summering av mässan är att vi inte upplevde att det presenterades en särskilt modern bild av lärande utan mer ett traditionellt tänkande kring undervisning. Forskare och läromedelsförlag har sin bild av skolan som inte alltid delas av oss och då väcks en viss form av skeptisk inställning. Vår sammanfattande reflektion är trots allt att om vi ska utbilda framtidens vuxna samhällsmedborgare utifrån ett entreprenöriellt förhållningssätt/lärande istället för ett mer traditionellt förhållningssätt kräver det helt andra krav av oss pedagoger men också till viss del helt andra resurser än tidigare.
Utrustning för 2010-talet och att pedagogerna får syssla med det de är bäst på, lärande, borde vara en självklarhet. Där det möjliggörs en diversifierad undervisning och där det ges tid till reflektion och personlig utveckling av undervisningen nås fler elever, måluppfyllelsen ökar och implementeringsarbetet får större genomslag.
Trots att de tekniska förutsättningarna möjliggör och underlättar för lärandet och fokuseringen på de entreprenöriella förmågorna behöver de tas omhand av den som leder och är ansvarig för undervisningen, läraren. Undervisningen måste alltså möjliggöra utnyttjande av dessa på ett bra sätt. Vi ska inte heller glömma att det faktiskt går att undervisa så att de entreprenöriella förmågorna tränas utan teknik.