Något att kommentera
“… Philip Keys från Australien menar att det finns en problematik runt relationen mellan nya styrdokument och lärares faktiska klassrumspraktik. Lärare kan ofta vara överens om det innehåll som skrivs fram i kursplanerna men trots detta implementeras det nya inte alltid i klassrummet.
I den nya skollagen står det skrivet att all utbildning ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Detta innebär bl.a. att lärare ska ta till sig pedagogisk och ämnesdidaktisk forskning. I praktiken vet vi att så ofta inte är fallet. Traditionellt sett har akademisk forskning om undervisning och lärande haft en väldigt liten påverkan på lärares faktiska undervisningspraktik och det finns många orsaker till detta. …”
(Att se helheter i undervisningen – Naturvetenskapligt perspektiv, 2012, Skolverket)
Tänkte först lägga ut hela skriften men det får vänta någon dag. Det kanske kan vara nyttigt att stanna kvar och reflektera vid citatet som står redan i “Kapitel 1 Bakgrund”. Kommentera och diskutera som vanligt i kommentarsfältet, vi lär oss bäst tillsammans.
February 11th, 2013 at 7:37
Jörgen,
på Alvikens senaste konferens kom ditt arbete kring entreprenöriellt lärande upp. Vi vill veta mer! Har du möjlighet att komma och inspirera oss?
Mvh Mia
Alviken
February 11th, 2013 at 8:29
Fast du Jörgen, beprövad erfarenhet var också med och det har samma värde som den vetenskap som du hänvisar till. Kanske ännu större eftersom den har förankring i den verklighet som eleverna upplever.
February 12th, 2013 at 7:47
Absolut. Kontakta din rektor och be henne höra av sig till mig.
February 12th, 2013 at 9:25
Visst är det så att den beprövade erfarenheten har ett stort värde, kanske troligen det största(!?). Dock lyser ibland aktuell forskning, att utgå ifrån i diskussioner, med sin frånvaro enligt min personliga erfarenhet. Min mening var inte att förringa den beprövade erfarenheten utan att belysa det faktum att det kanske finns en paradox mellan samtalet kring läroplanen och hur den efterföljs i klassrumspraktiken. Detta kan i så fall vara ett stort bekymmer, inte minst då undervisningen och bedömningen förväntas vara likvärdig.